Kwaliteitsprogramma
Informele zorg gaat een steeds grotere rol spelen in de samenleving. Deze vorm van ondersteuning kan namelijk echt een verschil maken voor patiënten, naasten en nabestaanden. Daarom is het heel belangrijk dat deze zorg van goede kwaliteit is. Dit is nog relatief onontgonnen gebied, terwijl ze hier op het formele vlak natuurlijk al heel ver mee zijn.
Ook komt er steeds meer vraag naar informele zorg. Zo legt bijvoorbeeld de overheid er steeds meer taken neer. Denk aan de bezuinigingen op de thuiszorg, waardoor het sociale aspect nu door vrijwilligers moet worden opgevangen. Dit moet bewaakt worden. Daarom heeft IPSO het Kwaliteitsprogramma in het leven geroepen. Dit programma is gericht op het creëren van een proces van continue kwaliteitszorg. Om dit tot stand te brengen wordt er in intercollegiale werkgroepen gewerkt aan het zichtbaar maken, continu verbeteren en borgen van kwaliteit in de dagelijkse praktijk van de centra. Op deze wijze maken alle centra een eigen kwaliteitspresentatie.
Met deze presentatie kan aan vrijwilligers, samenwerkingspartners en financiers gemakkelijk duidelijk gemaakt worden hoe het betreffende huis kwaliteit vormgeeft. In De 9 punten van kwaliteit in de dagelijkse praktijk wordt ook nadrukkelijk aandacht besteed aan de grenzen van het aanbod: er wordt heel duidelijk afgebakend wat huizen wel en niet doen en waar ze verwijzen naar andere organisaties.
Kwaliteit in de dagelijkse praktijk is:
Van de volgende centra zijn er al kwaliteitspresentaties beschikbaar. Klik op de naam van het centrum om naar de pagina te gaan waar je de presentatie in kunt zien:
Meer weten over kwaliteit? Bekijk de animatie
Met onze 81 IPSO centra is er altijd één bij jou in de buurt.
Zoek een IPSO centrumSchrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws.